کد خبر: ۵۲۷۳۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۱ تير ۱۴۰۲
دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی دولت خبر داد:
بر اساس داده‌ها، در سال گذشته 97 درصد از برنامه‌های تدوین شده اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی محقق شد. در سال گذشته 4 هزار و 149 واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که موجب اشتغالزایی بیش از 100 هزار نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه خبری 598، در سال گذشته 4 هزار و 149 واحد راکد به چرخه تولید بازگشته‌اند که موجب اشتغالزایی بیش از 100 هزار نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم شده است.

بنا بر داده‌های دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی دولت سیزدهم، تا سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۷ هزار و ۶۹۷ واحد غیرفعال و نیمه‌فعال شناسایی شده‌اند. در این میان در سال اول فعالیت نهضت احیا، با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی، غیردولتی و انقلابی، تعداد ۴ هزار و ۱۴۹ واحد احیا شدند.

در یک سال گذشته، بجز ۴ هزار و ۱۴۹ واحد احیا شده در شهرک‌های صنعتی، 622 واحد راکد نیز توسط معاونت وزارت صمت یعنی معادن و ایمیدرو احیا شده و 411 واحد دیگر نیز توسط سازمان بسیج مستضعفین به چرخه تولید بازگشته‌اند.

داده‌ها نشان می‌دهد استان‌های تهران، خراسان‌رضوی و قزوین به ترتیب با 537، 356 و 271 واحد بیشترین میزان واحدهای احیا شده را به خود اختصاص داده‌اند که با احیای این میزان واحد تولید، برای 100 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

تحقق 97 درصد از برنامه‌های تدوین شده اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی
بر اساس داده‌ها، در سال گذشته 97 درصد از برنامه‌های تدوین شده اشتغالزایی در شهرک‌های صنعتی محقق شد. به عبارت دیگر بیش از 35 هزار و 766 فرصت اشتغال موجود برنامه‌ریزی شده، با احیای واحدهای صنعتی محقق شد.

بنا بر داده‌های دبیرخانه نهضت احیای واحدهای اقتصادی دولت سیزدهم، در 12 ماه سال گذشته 2 هزار و 602 واحد صنعتی راکد با ظرفیت اشتغالزایی بیش از 35 هزار و 766 فرصت اشتغال  در شهرک‌های صنعتی احیا شدند.

نکته قابل‌توجه اینکه احیای واحدهای راکد صنعتی در 4 ماه منتهی به فروردین‌ماه امسال رشد قابل‌توجهی به خود گرفته است. این را داده‌های آماری از نتایج طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور می‌گوید، آنجا که از آمارهای آن استنباط می‌شود از اول آذرماه سال گذشته تا پایان اسفند همین سال، 705 واحد راکد احیا و در مقایسه با 8 ماه نخست با رشدی حدود 83 درصدی مواجه شد.

در همین مدت مقدار اشتغال ایجاد شده ۱۵ هزار و ۷۰ شغل بوده که در مقایسه با 8 ماه نخست سال گذشته با افزایش بیش از 48 درصدی مواجه شده است.

داده‌ها نشان می‌دهد تهران، فارس و خوزستان استان‌هایی بوده‌اند که بیشترین واحد راکد در شهرک‌های صنعتی آنها احیا شده است.

واحدهای شیمیایی در صدر واحدهای احیا شده
سهم صنایع شیمیایی در احیای واحدهای صنعتی راکد شهرک‌ها و نواحی صنعتی 24 درصد از کل واحدهای احیا شده بوده است.

سهم 21 درصدی صنایع فلزی باعث شده این صنعت در رتبه دوم قرار بگیرد. 352 واحد در این صنعت احیا شد و صنعت دارویی نیز با 271 واحد احیا شده، سهم 17 درصدی را در اختیار گرفته است. سهم صنایع کانی غیرفلزی 16 درصد، صنایع سلولزی 9 درصد، صنایع برق و الکترونیک 4 درصد، صنایع نساجی 5 درصد و خدمات نیز 3 درصد در واحدهای احیا شده بوده است.

تحقق 78 درصد واحدهای کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید
در سال گذشته تعداد واحدهایی که کمتر از 50 درصد ظرفیت تولید داشتند و به بالای این میزان رسیدند، 78 درصد محقق شد. به عبارتی از مجموع 3 هزار و 300 واحد تولیدی راکد که کمتر از 50 درصد فعالیت تولیدی داشتند، 2 هزار و 562 واحد از آنها ظرفیت تولیدشان به بالای 50 درصد رسید.

علت غیرفعال بودن واحدهای صنعتی راکد در سال گذشته
یکی از اصلی‌ترین دلایل راکد بودن واحدهای تولیدی در سال گذشته کمبود نقدینگی بوده است. در سال گذشته 50 درصد از واحدهای تولیدی که تعطیل شده بودند کمبود نقدینگی داشتند. از این میان 22 درصد به دلایل مختلف دچار رکود شده بودند.

نبود بازار برای محصولات تولیدی یکی دیگر از دلایل تعطیلی 15 درصد از واحدهای تولیدی در سال گذشته بوده است. به عبارتی این واحدها بازاری برای تولیداتشان پیدا نکرده و با افت تقاضا مواجه شده بودند که دولت سیزدهم برای این 15 درصد واحد تولیدی، زنجیره تولید، توزیع و مصرف راه‌اندازی کرده است.

تأمین مواد اولیه از دیگر دلایلی بود که واحدهای تولیدی در سال گذشته با آن دست به گریبان بودند. بر اساس داده‌های ارائه شده، در سال گذشته 4 درصد از واحدهایی که کارشان را متوقف کردند با چالش تأمین مواد اولیه مواجه شده بودند، 4 درصد از واحدهای تولیدی دچار اختلاف شرکا شدند، 2 درصد با مشکلات زیرساختی مواجه بودند، یک درصد از آنها با چالش استهلاک ماشین‌آلات روبه‌رو شده بودند و یک درصد دیگر از واحدهای تولیدی راکد نیز مشکلات قضایی داشتند.

بر اساس داده‌های آماری مرکز آمار، در سال گذشته سهم شاغلان صنعتی 33.6 درصد برآورد شده است و یک‌سوم شاغلان کشور در این بخش فعال شدند.

مطابق بررسی‌ها، رشد بخش «صنایع و معادن» نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر بوده و این گروه توانسته است در سال 1401 رشد 6.16 درصدی را ثبت کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید صنعتی با رشد مواجه بوده، به‌عنوان مثال رشد تولید در صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات محقق شده که منجر به رشد کالاهای سرمایه‌ای شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها